Je meetstrategieën aanpassen aan moderne marketing

Eind april organiseerde Forrester Research het Forum for Marketing Leaders in New York. Google’s Director of Data and Measurement Paul Pellman was hier ook bij en sprak daar met topmanagers van de grootste bedrijven over data en analysestrategieën. Met de exponentiële toename in datavolume als gevolg van nieuwe apparaten, kanalen en gefragmenteerde doelgroepen staan ze nu voor een uitdaging om deze data te kunnen benutten en om om te zetten in bruikbare inzichten.

Mobile heeft alles veranderd, voor iedereen. Voor marketeers biedt mobile een nieuwe mogelijkheid om veel meer te leren over het gedrag van je klanten. Marketeers kunnen deze inzichten vervolgens gebruiken om bruikbare ervaringen te bieden op de momenten dat klanten er klaar voor zijn om te kopen.

Maar het is niet gemakkelijk. Mobile heeft de customer journey onderverdeeld in kleinere stukjes (data) terwijl de meeste systemen er niet op zijn gebouwd om al deze data te kunnen organiseren, verwerken en er vervolgens ook nog wijs uit te worden. Bedrijven kunnen nooit genoeg mensen inhuren om al deze data door te spitten omdat het zo enorm snel groeit – het is simpelweg niet praktisch. Naar schatting is 90% van alle data in de wereld in de afgelopen twee jaar gecreëerd.

Toen Google recentelijk een onderzoek deed kwamen achter de grootste uitdaging waar marketeers voor staan in deze door mobile gedomineerde wereld. Ze bestudeerden deze uitdagingen, spraken met vooraanstaande organisaties en bedrijven en brainstormden met hun eigen engineers om strategieën te en producten te ontwikkelen waarmee marketeers vandaag de dag hun doelgroepen kunnen bereiken, waar en wanneer dan maar ook.

modern measurement strategies
  1. Begrijp de customer journey. Marketeers hebben een compleet databeeld nodig om te kunnen zien wat er tijdens de gehele customer journey gebeurt. Het is niet langer toereikend om succes enkel af te meten aan sessies, apparaten en kanalen. Je klanten moeten centraal staan in je marketingstrategie, en daarvoor is een data toolset nodig die geïntegreerd is over alle kanalen, touchpoints en apparaten.
  2. Verzamel niet alleen data, maar verzamel bruikbare inzichten. De enorme massa aan digitale informatie die iedere dag geproduceerd wordt betekent dat marketeers een enorme rekenkracht nodig hebben, datawetenschap toe moeten passen en slimme algoritmes laten draaien; en dit alles moet samenwerken om snel te begrijpen wat de data je probeert te vertellen. Tools die constant geautomatiseerde analyses kunnen uitvoeren en mogelijkheden kunnen opmerken zijn essentieel voor de toekomst van data-analyse.
  3. Deel inzichten met iedereen. Data moet je niet voor je zelf houden, maar met iedereen in je bedrijf delen. Hierdoor krijg je alle neuzen dezelfde kant op, versterk je cross-functionele doelen en bouw je een basis voor slimmere beslissingen. Data is niet alleen meer voor analisten. Als organisaties zich daadwerkelijk willen aanpassen om succesvol te kunnen zijn moeten ze zorgen dat meer mensen inzichten kunnen gebruiken en samenwerken om goede ideeën uit te denken. Hiervoor wil je tools hebben die datavisualisatie aanbieden en het mogelijk maken om data en inzichten direct te delen.
  4. Biedt boeiende ervaringen aan de juiste mensen. Wanneer organisaties aan klanten persoonlijke en relevante interacties bieden met hun merk, interacties die echte waarde toevoegen, dan leidt dat natuurlijk tot betere marketingprestaties. De klant wint en de marketeer wint. Om dit te kunnen bereiken moet je zorgen voor naadloze data-integraties over verschillende technologieën en platforms, en moeten gewenste stappen direct uitgevoerd kunnen worden. Hiervoor wil je een tool kiezen die snel en gemakkelijk integreert met het hele spectrum aan technologieën dat je voorhanden hebt.