
Minder meten is meer weten
We leven in een tijdperk waarin de meest waardevolle hulpbron niet langer olie is, maar data. De belangrijkste voedingsbron voor de technologische ontwikkeling is data, data en nog meer data. Het aloude adagium "Meten is weten", ontleend aan quotes van een natuurkundige wetenschapper in de 19e eeuw, is inmiddels een... » Lees meer van 'Minder meten is meer weten'

Analyseren zonder vooroordeel
Ik hoop dat ieder experiment dat ik analyseer een positieve uitkomst heeft. Maar de harde realiteit is dat wij bij Online Dialogue een gemiddeld winnaars-percentage hebben van 30%. Dit betekent dat het overgrote deel (70%) van de experimenten niet de uitkomst heeft die we verwachtten. Toch hoop ik iedere keer... » Lees meer van 'Analyseren zonder vooroordeel'

Meerdere A/B-testen tegelijkertijd, wel of niet doen?
Je bent lekker bezig met A/B-testen maar je wilt (omdat je tegen je limiet aanloopt) meer experimenteren. De oplossing kan hem zitten in het testen op meerdere pagina’s tegelijkertijd. Maar helpt dit in het versnellen van je CRO programma? Of ben je alleen maar je data aan het vervuilen? Helaas... » Lees meer van 'Meerdere A/B-testen tegelijkertijd, wel of niet doen?'

Meest gebruikte dimensies en metrics toegevoegd in Google Analytics
Soms heb je van die dagen in het leven als analist waarvan je onwijs blij wordt. Dit kan zijn door een fantastisch inzicht of een winnende A/B test. Vorige week sprong ik een gat in lucht door een nieuwe feature in Google Analytics. Op het eerste gezicht een “kleine” update... » Lees meer van 'Meest gebruikte dimensies en metrics toegevoegd in Google Analytics'

Hoe voorkom je p-hacking bij A/B testen?
‘p-Hacking’ (oftewel ‘data fishing’ en ‘data snooping’) is de neiging om patronen in gegevens te ontdekken die statistisch significant lijken, terwijl er feitelijk geen effect is. Het fenomeen bestaat in verschillende vormen en maten, maar veelal zien we het terug als:
Het continu monitoren van het experiment en deze stoppen zodra de waargenomen... » Lees meer van 'Hoe voorkom je p-hacking bij A/B testen?'

Gebruik je attributie IQ!
Als marketeer zet je meestal verschillende kanalen in om uiteindelijk te kunnen bepalen welke het beste converteren. Hierbij dragen mogelijk meerdere kanalen bij aan één enkele sale. Een bezoeker kan in een oriënterende fase via een Google Ad zijn gekomen en in een later bezoek (via een nieuwsbrief) zijn teruggekomen... » Lees meer van 'Gebruik je attributie IQ!'

Content Grouping: wanneer, hoe en waarom?
Content grouping in Google Analytics (of in een ander webanalytics tool) is een waardevolle toevoeging aan je web analytics implementatie. Heb jij ook een pagina rapport van meer dan 100 verschillende pagina’s en raak je daardoor het overzicht kwijt? Dan is content grouping waarschijnlijk een goed idee. Met content grouping... » Lees meer van 'Content Grouping: wanneer, hoe en waarom?'

Eerste hulp bij Sample Ratio Mismatch in je experimenten
Tijdens Conversion Hotel 2017 heb ik twee presentaties van CRO godfather Ronny Kohavi mogen bijwonen. Eén van de dingen die hij meerdere malen heeft benoemd is het controleren of er een Sample Ratio Mismatch (SRM) is bij je experimenteren. Hij deelde op Twitter een Excel bestand met de formule en... » Lees meer van 'Eerste hulp bij Sample Ratio Mismatch in je experimenten'